Bedankt!
Dankjewel aan de aanwezigen om erbij te zijn! Fijn om al jullie gezichten te zien. Samen deelden we interessante inzichten en feedback.
En sharing is caring dus sommen we de opvallendste zaken op!
Duaal leren op de werkplek
Bij de meeste studenten verliep de onboarding vlot. Ook mentoren zijn tevreden met het werk dat studenten leveren.
We deden een kleine poll in de speak-out sessies om te zien waar studenten zich bevinden op volgend 'moraal' verloop.

Resultaten: E: 62%, F: 35% & D: 3%
Tips Studenten
- Wees proactief om vragen te stellen.
- Neem het initiatief en vraag achter feedback van jouw mentor.
- Ook bij jouw Duaal Digitaal coach kan je terecht met inhoudelijke digitale marketing vragen.
- Informele calls om te checken:" alles oké?"
- Mentor is altijd bereikbaar.
- Je kan jouw Duaal Digitaal coach altijd via WhatsApp bereiken voor inhoudelijke vragen.
- Studenten betrekken in belangrijke calls, ook begrijpen ze er nog niets van.
- Student niet aanzien als een stagiaire maar een voltijdse werknemer.
Tips Mentoren
- Belangrijk om als mentor student aan te sporen van alles te proberen. Op die manier ontdekt de student wat hij/zij graag doet en/of goed in is.
- De taken in lijn met de opleiding laten lopen. Een algemeen overzicht van de verschillende blokken kan je hier terugvinden.
- Geef de student taken of projecten die echt relevant zijn voor de organisatie: win-win!
Zowel bij de studenten als mentoren leefde het feit dat 2 weken werkplekleren niet altijd even handig is. Als student heb je in de lesweken dagen waar geen les gepland is. Voel je vrij om deze dagen zeker ook te gebruiken om te werkplekleren.
Neem als mentor jouw student ook zeker mee in belangrijke calls tijdens de lesweken. Zo blijft de student op de hoogte van de interne ontwikkelingen.
De studenten geven aan productiever te zijn op de fysieke werkvloer. Probeer dus minstens 1x per week fysiek af te spreken (in de mate van het mogelijke). Verder worden ook meer vragen gesteld en is de drempel kleiner.
Voor de studenten die denken de mentoren of coaches 'lastig te vallen' met vragen, denk aan dit:
He who asks a question remains a fool for five minutes. He who does not ask remains a fool forever.
Communicatie
Communicatie blijft belangrijk, corona of niet. Een overzicht:

Formele communicatie in team & dag- of weekplanning
Op de meeste werkplekken worden hiervoor Microsoft Teams & traditionele mail gebruikt.

Inhoudelijke vragen en informaliteiten
Voor inhoudelijke vragen en dagdagelijkse communicatie worden verschillende management tools, WhatsApp en zelfs mail gebruikt.

Belangrijke of dringende vragen
Sommige studenten kunnen bij belangrijke vragen hun mentor opbellen.
Voldoende, planmatig communiceren en genoeg feedback momenten houden, blijft het voornaamste.
Welke tool gebruik je hier het best voor? Whatever floats your boat!
MyCompass
Het ontdekken wat de student graag doet en waar de interesses liggen, blijft de meest terugkerende 'droom'. Dit stond al bij veel studenten gedocumenteerd in MyCompass en werd nog eens bevestigd tijdens de speak-out sessies!
Wat jouw doel ook is, blijf hier voldoende over reflecteren en documenteer jouw traject in MyCompass. Op deze manier hou je niet alleen jouw coach en mentor op de hoogte, maar help je jezelf dit doel scherper stellen en beter afbakenen.
Bedank ons later maar op het einde van het academiejaar
Volgende speak-out sessies
We zijn natuurlijk benieuwd hoe het traject de komende weken zal vorderen voor zowel de student als werkplek. Daarom geven we volgende data mee voor Speak-Out Sessie 2:
- 14/02 om 13u30
- 14/02 om 15u30
- 15/02 om 10u
- 15/02 om 13u
- 15/02 om 15u
- 18/02 om 14u
Je krijgt volgende week een uitnodiging voor de speak-out sessie waarin we je verwachten.