Vraag: Heb je momenteel een horloge aan?
Ja? Neen?
Zo ja, dan is de kans groot dat het niet jouw eerste horloge is.
Misschien is het wel jouw tweede, derde of vierde horloge. Hoe komt dat denk je?
Het kan zijn dat het horloge is gevallen, het scherm is gebarsten, je simpelweg een goedkoop horloge gekocht hebt of het klokwerk en de batterij niet hebt onderhouden.
Nu, wist je dat het mogelijk is horloges te dragen die levenslang meegaan? Vanzelfsprekend is het zeker niet en dit is niet mogelijk bij elk horloge. Elk mechanisch horloge - dus geen elektronisch horloge - kan een mensenleven meegaan. De belangrijkste factoren?
Zorg.
Onderhoud.
Investering.
Kennis van het horloge.
Bij een organisatie of bedrijf is dit niet anders. Om jouw organisatie goed te doen draaien, winstgevend te maken met zowel gelukkige klanten ALS werknemers zal je als bedrijfsleider een zekere investering - vooral tijd - moeten maken. Een investering die je op lange termijn dubbel en dik terugverdient.
Want jouw werknemers zijn namelijk het klokwerk van de organisatie. Alles is onderdeel van een groter geheel. Als elk onderdeel goed wordt onderhouden, zal de organisatie de tand des tijds doorstaan. Collega's, klanten en ook stagiairs zijn mensen die de juiste zorg, begrip en begeleiding verdienen en nodig hebben. Hou je de vinger bij hen aan de pols dan kan je problemen - persoonlijk of professioneel - namelijk snel opsporen, aanpakken en oplossen.
Mensen zijn uiteraard niet 100% hetzelfde als het klokwerk van een horloge want een wijzer of tandwiel heeft geen emoties, verlangens en angsten. Ook al heb je als bedrijfsleider zorg, onderhoud en investering over voor jouw collega's, klanten en stagiairs, kennis van aanpakken is vaak afwezig.
Sommigen zijn geboren met een natuurlijk talent voor coachen en mentoring, maar voor de meesten onder ons is er nog werk aan de winkel.
Mentoropleiding voor de werkplekken
In het duaal traject met Duaal Digitaal (lees hier meer), krijgen de deelnemende werkplekken de mogelijkheid een opleiding te volgen over coaching en mentoring. Studenten digitale marketing en communicatie over de vloer krijgen is één ding, hen begeleiden is een ander paar mouwen.
Op 18 januari 2022 vond deze mentoropleiding plaats. Tom Vandenberghe, de coach der coaches en docent aan de Odisee Hogeschool, gaf een interessante uiteenzetting over coaching en mentoring. Met een groep mentoren leerden we elkaars werkpunten en manier van coachen kennen.
Volgende aspecten kwamen aan bod:
- coaching als mindset
- coaching vs mentoring
- GRROW model
- coachen in meerdere lagen
- contacting & contracting
- coachrelatie
- procesbegeleiding
- rollen van de coach
- verkenner
- inspirator
- motivator
- uitdager
- verdeler
- klankbord
Alhoewel deze mentoropleiding van toepassing was op studentenbegeleiding, de tips en tricks zijn universeel en ook hanteerbaar bij collega's en werknemers. In deze moderne tijd waar meer remote gewerkt wordt dan ooit voorheen, is het nog belangrijker de coaching skillset te hebben.
Wat kan Duaal Digitaal voor mij betekenen?
Hecht jouw bedrijf belang aan:
- duurzame groei met behulp van digitale marketing & communicatie?
- de synergie tussen werknemers, klanten en nieuwe collega's?
- het welzijn van de organisatie met de mensen aan de basis?
Dan wil je vast een student digitale marketing & communicatie van de EHSAL Management School over de vloer krijgen. Jullie als bedrijf zullen op digitaal vlak grote stappen maken én een student de juiste leeromgeving aanbieden. En voilà, een duurzame win-win situatie zal het gevolg zijn!
Interesse? Laat hier jouw mailadres achter en blijf op de hoogte van de infosessies voor academiejaar 2022-2023. Na het achterlaten van jouw mailadres, krijg je ook toegang tot de opname van de mentoropleiding van 18 januari!