About the author 😉
Hey! Ik ben Karen, studente bij EHSAL Management School. Ik volg het postgraduaat Digitale marketing en communicatie. Het bijzondere aan dit postgraduaat is dat we lesweken afwisselen met leren op de werkplek. Dat is een project van Duaal Digitaal om op deze manier zoveel mogelijk praktijkervaring op te doen.
Mijn werkplek is Altdoo, een bedrijf dat anderen digitaal helpt groeien. Ons kantoor is gelegen in het gebouw van De Studio, in het hartje van Antwerpen.
Wat leren wij tijdens de lessen? 🤔
Genoeg over mij. Jullie vragen zich waarschijnlijk af ‘Wat zien die nu eigenlijk allemaal in zo’n lesweek?’ Awel, daarom deze blog. Ik neem jullie mee naar al mijn colleges (geen paniek, niet in het echt). Onze colleges worden trouwens gegeven door gastdocenten, zij zijn nog actief in het bedrijfsleven en brengen dus de meest recente cases en voorbeelden. We leren van de beste.
Van 6 tot 19 november hadden we les op de campus. Een kleine recap.
Of zoals Piet Huysentruyt het zou zeggen: ‘En wat hebben we vandaag (lees: de afgelopen 2 weken) geleerd?’
- ☝️ Ten eerste : De basics van SEO en SEA.
Hoe word jij nummer 1 op Google? Wat zijn relevante keywords voor mijn bedrijf?
Bij dit soort vragen stonden we uitgebreid stil. Daarnaast kregen we een tutorial over hoe je een ad-campagne moet opstellen. Zo konden we al eens kennismaken met de tool Google Search.
SEA is niets zonder SEO en omgekeerd. Daarom zagen we ook allerlei tips&tricks om de SEO van een bedrijf te versterken. We leerden dat er verschillende tools bestaan om de SEO van een bedrijf te tracken, Google Search Console is er daar eentje van (misschien wel de bekendste). Wat ik ook een leuk vond, was Screaming Frog. Daarnaast is Looker Studio handig om de data van SEO te bundelen en praktisch weer te geven. Deze week hebben we een kleine tutorial gekregen over deze tool. Als laatste kregen we wat meer informatie voor onze SEO-opdracht.
- ✌️ Ten tweede: De fascinerende wereld van sociale media.
Aan de hand van een handig stappenplan, hebben we geleerd hoe je een sociale mediastrategie uitrolt. Doel-Doelgroep-Kanalen-Content-Verspreiden-Reacties.
Easy? Toch niet zo, we leerden dat we elke stap zorgvuldig in rekening moeten nemen, willen we dat onze strategie slaagt.
Ten slotte kregen we ook wat meer inzicht en feedback over onze social mediataak: een social mediastrategie voor een bepaald project op poten zetten, gebruikmakend van onder andere Google Ads.
- Ten derde: Google Analytics 4.
Ook de analytische kant van digitale marketing is van onschatbare waarde. Dat bepaalt wie we waar gaan targetten. Om dat te kunnen doen moet je heel wat kennis hebben van tools zoals Google Analytics. Voor deze les hebben we in Google Skillshop een cursus moeten doorlopen over GA4. We hebben dus genoeg kennis vergaart om hiermee aan de slag te gaan op de werkplek. Daarnaast deelden onze docenten ons ook het nieuws mee dat third party cookies stilaan zullen verdwijnen. De oplossing? Server-side tracking (niet gemakkelijk, maar wel de moeite waard om te bekijken).
- Ten vierde: (ik heb meer puntjes dan Piet, sorry): Hoe programmatic advertising werkt.
Hier had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Eigenlijk is deze vorm van marketing erop gericht om met correcte data en technologieën de juiste boodschap op de juiste moment aan de juiste persoon te leveren. Grote spelers hierin zijn DPG media, Roularta, maar ook gaming platformen.
- Ten vijfde: Het belang van user experience en CSS.
Onderzoek doen en persona’s ontwikkelen zijn the way to go om je app of website gebruiksvriendelijk te maken. We zagen hoe je aan de hand van een customer journey je de sterktes en zwaktes van je website kan blootleggen. Daarnaast leerden we de codeerwereld ook wat beter kennen door dieper in te gaan op CSS, heel leuk!
- Ten zesde: Een workshop over het Insights Discovery Kleurenmodel.
Insights is een van de meest gebruikte persoonlijkheidsmodellen. We leerden wat onze eigen dominante kleuren zijn, maar ook hoe we die bij andere mensen kunnen herkennen én hoe we onze communicatie kunnen aanpassen aan die gesprekspartner.
That’s all folks. Maandag is het terug werkendag, maar tijdens de volgende lesperiode neem ik jullie terug mee, beloofd.
Groetjes,
Karen