Wie is KU Leuven?
KU Leuven is een internationale community waar innovatief onderzoek aan de basis ligt van alle opleidingen. Gedreven onderzoekers en nieuwsgierige studenten doen voortdurend nieuwe inzichten op en zetten hun kennis in om de uitdagingen van onze tijd aan te pakken.
De dienst Marketing & Communicatie van KU Leuven
- is verantwoordelijk voor het branding- en marketingbeleid van KU Leuven
- bepaalt en bewaakt de merkpositionering van KU Leuven en implementeert die in nationale en internationale above the line campagnes, opleidingscommunicatie, info-events voor toekomstige studenten, storytelling naar een breed publiek, schenkerscommunicatie etc.
Wat kan jij er leren?
Marketing planning & creatie
Studenten denken creatief mee over formats voor sociale media. Een concreet voorbeeld is het ontwikkelen van contentideeën voor TikTok-video’s gericht op (toekomstige) studenten.
Webdesign & contentmanagement
De Dienst Marketing en Communicatie beheert de websites van verschillende universitaire klanten, gaande van strategisch advies over webdesign (binnen de grenzen van de KU Leuven-huisstijl) tot contentmanagement. De student is geïnteresseerd in webdesign en contentmanagement, heeft basiservaring met een of meerdere contentmanagementsystemen en is bereid de Dienst Marketing en Communicatie te ondersteunen in haar dienstverlening op dit vlak.
Online Adverteren
Studenten krijgen inzicht in hoe KU Leuven online advertentiecampagnes inzet op kanalen zoals sociale media (LinkedIn, Facebook, Instagram) en Google Ads – voornamelijk voor wervingscampagnes (bv. toekomstige studenten) en imagoversterking. Ze mogen meewerken aan het opstellen van de campagnestrategie, helpen bij het selecteren van doelgroepen en kanalen, en input geven op creatieve uitwerkingen. Daarnaast kunnen ze betrokken worden bij het analyseren van campagneresultaten en het formuleren van optimalisaties.
SEO
Studenten krijgen inzicht in hoe KU Leuven content optimaliseert in het kader van SEO. Ze mogen mee nadenken over hoe content logisch gestructureerd en vindbaar gemaakt wordt, en waar nodig bijdragen aan optimalisaties.
SEA
Studenten mogen analyseren hoe campagnes worden opgezet, welke zoekwoorden gekozen worden, en welke boodschappen werken. Waar mogelijk kunnen ze input leveren voor advertentieteksten, doelgroepenonderzoek, helpen bij het opzetten van nieuwe campagnes en bij het optimaliseren van lopende campagnes.
E-Commerce
KU Leuven is in een proces om een webshop op te zetten voor de merchandise die nu in de fysieke shop wordt verkocht. Indien het dossier tijdig vordert, kan de student helpen bij het project managemement en de implementatie ervan.
Analyse, Evaluatie en Continue Verbetering
Analyse en voorstellen tot verbetering van bepaalde webcontent in functie van GEO.
Email Marketing
Studenten krijgen de kans om nieuwsbrieven of doelgerichte e-mails mee op te stellen, segmentatie toe te passen en te analyseren hoe deze presteren bij de verschillende doelgroepen. Daarnaast mogen ze geautomatiseerde e-mailcampagnes en workflows opzetten en zoeken naar manieren om de bestaande e-mailmarketingautomatisering te optimaliseren Ze mogen rapporteren op basis van data en voorstellen doen voor verbetering.
Marketing Automatisatie
Studenten maken kennis met Flexmail en interne workflows voor communicatie. Ze denken na over optimalisaties en hoe het gebruik van AI deze processen zouden kunnen verbeteren.
Growth hacking & conversie optimalisatie
Studenten kunnen de data van bestaande conversieflows (voor schenkingen, inschrijvingen) analyseren en voorstellen formuleren voor verbetering.
KU Leuven zoekt iemand die:
- Interesse heeft in digitale marketing, waaronder social media advertising, SEO/SEA, e-mailmarketing en marketingautomatisatie.
- Analytisch ingesteld is en data kan interpreteren om voorstellen te doen voor optimalisatie (bv. van campagnes, conversieflows of webcontent).
- Een creatieve mindset heeft en actief kan meedenken over contentformats, vooral voor kanalen zoals TikTok, Instagram en nieuwsbrieven.
- Taalvaardig is, bij voorkeur in het Nederlands én Engels, om vlot te kunnen communiceren en content te creëren voor diverse doelgroepen.
- Zich kan inleven in de doelgroep van KU Leuven (toekomstige studenten, schenkers, alumni,...) en hierop de communicatie kan afstemmen.
- Proactief is en niet bang is om zelf initiatief te nemen in het bedenken van ideeën of het verbeteren van processen.
- Zich snel kan inwerken in tools zoals Google Ads, Flexmail, GA4 of andere marketingplatformen.
- Nauwkeurig en gestructureerd werkt, o.a. bij het opstellen van e-mails, analyseren van resultaten of bij het ondersteunen van e-commerceprojecten.
- Interesse heeft in het onderwijslandschap en de maatschappelijke rol van een universiteit begrijpt.
- Past in een inspirerende en leergierige werkomgeving waar samenwerking, inclusie, openheid en innovatie centraal staan.
Interesse in dit duaal traject, maar nog niet ingeschreven? Ontdek dan meer over de volgende stappen of schrijf je meteen in voor de postgraduaat!
Concreet