Een nieuw academiejaar met een gloednieuw curriculum

Dankzij feedback van werkgevers, mentoren, studenten en gastdocenten presenteren we trots een nieuw curriculum voor academiejaar 24-25.


Een aantal uitgangspunten van deze verbeteringen:

1. Meer structuur in het programma en duidelijk afgelijnde modules
2. Nog meer kruisbestuiving tussen campus en werkgevers
3. Werkbaar werk beter combineren met leren
4. Levenslang leren en persoonlijke groei

We gebruiken het SEE-THINK-DO-CARE Customer Journey Model als kapstok en structuur voor de modules van het nieuwe curriculum. De bedenker van dit model is Avinash Kaushik, zo’n 10 jaar geleden. 

De belangrijkste toevoeging aan dit model is dat we volledig afscheid nemen van journey's en marketingmodellen met een funnel-structuur of -visualisatie. De meeste succesvolle digitale bedrijven werken immers al lang met ofwel infinity-symbol-achtige visualisaties of vliegwielstructuren

Image
Flywheel
A. THINK-fase 💭

We starten het traject met de THINK-fase. Mensen zitten met een probleem, een behoefte. Hier denken ze over na. Ze gaan op zoek naar oplossingen. Online informatie zoeken is vaak de eerste reflex.

Hoe zorg je als bedrijf voor de beste eerste online ervaring? Dat zoeken we uit in deze eerste module. 

Als je er in slaagt om interesse op te wekken, zal het gevolg vaak zijn dat de anonieme mens met interesse je website en andere digitale touchpoints (bijvoorbeeld sociale media) bezoekt.

Het academiejaar starten we dus onder meer met vakken omtrent SEO (search engine optimization) en SEA (search engine advertising). De studenten gaan leren hoe ze kunnen gevonden worden op zoekmachines, wanneer potentiële klanten naar hen zoeken.

Programma THINK-module (september-oktober):

  • Kickstart your year
  • Marketing door mensenogen
  • Websites die werken
  • Webtechnologie: de bouwstenen van het web
  • Mensen zoeken. Hoe speel je daar op in? (SEO) + individuele opdracht
  • Uitleg opdracht SEO + demo Looker Studio
  • Mensen zoeken. Hoe bereik je ze met Google campagnes? (SEA
  • The customer journey in B2B
  • New ways to connect with and understand consumers
  • Marketing & psychologie
  • Vind je persoonlijke kracht als digitale marketeer

B. DO-fase 🏃

Liefst wil je natuurlijk dat mensen direct je product of dienst kopen, maar vaak gebeurt dat niet. Je moet mensen dus over de streep trekken via een goed gemikte promotie of andere motiverende ervaringen.

In deze module staan we stil bij vragen zoals: Wat verwachten mensen in een aankoopmoment? Wanneer worden mensen klant van een merk? Hoe overtuig je hen met digitale content? Hoe creëer je echte business & sales impact met marketing? 

Daar waar mensen in de THINK-fase meestal anoniem voor je zijn, worden ze in de DO-fase gekend. Ze hebben je gevolgd op Instagram, zijn ingeschreven op je mails of ze hebben misschien wel marketingtoestemming gegeven op je website. Als organisatie ben je vanaf nu in staat om hen individueel te laten merken dat je écht om hen geeft en je best wil doen om hun behoefte in te vullen

Programma DO-module (november-december):

  • Kick-off maak je website of webshop (groepsopdracht)
  • Maak je website: Wordpress en Hubspot
  • Maak je webshop: Shopify
  • Impact meten via analytics
  • Return On Marketing Investment (ROMI)
  • De gebruiker centraal: Introductie tot UX en design thinking
  • Optimaliseer je online aanwezigheid: tools om webprestaties te optimaliseren + coaching groepsopdracht
  • Mensen shoppen: conversie campagnes via social media
  • Mensen shoppen: conversie campagnes via Google
  • E-commerce strategie
  • Persoonlijke groei | coaching

C. SEE-fase 👀 

De SEE-fase, oftewel awareness in klassieke marketing. Heel veel digitale start-ups slaan deze fase over, want de directe return is laag en de financiële middelen vaak te beperkt.

Als je als bedrijf echter wil groeien kan je niet zonder SEE-campagnes. Je kan zo immers mensen bereiken die een latente behoefte hebben in je merk.  De effecten van SEE-initiatieven en -communicatie zijn veel meer langetermijn en merkversterkend

In deze module ontdekken we: Hoe je je merk, diensten of producten promoot bij mensen die je totaal niet kennen. Wat zijn de juiste digitale communicatiekanalen voor je doelgroep? Hoe gaan we het gewenste effect meten? Welke boodschappen en content zorgen voor succes? 

Programma SEE-module (januari-februari):

  • Content marketing (+ opdracht)
  • Media touchpoints strategie
  • Webteksten die werken
  • Social media like a pro
  • Beeldbewerking voor social media
  • Impact met video
  • Marketing & Design
  • Branding naar de nieuwe generatie
  • Samenwerken met AI

D. CARE-fase 🫶

Het hoofddoel hier? Bestaande klanten behouden! 

Hoe worden mensen partner van je merk, je organisatie? Hoe groei je samen met je klanten? Hoe blijf je in contact?

De klanten worden als het ware digitale ambassadeurs van je merk via user-generated content, mond-aan-mondreclame en reviews. Nieuwe klanten zullen vanzelf wel volgen. Klantentevredenheid is zowaar de kinetische accelerator voor het vliegwiel. 

Programma CARE-module (maart-april):

  • In contact blijven zonder dat het stoort via remarketing
  • Van Prospect Relationship Management (PRM) tot Customer Relationship Management (CRM)
  • E-mail marketing + individuele opdracht
  • Marketing automation in de praktijk
  • Customer service, het geheime ingrediënt
  • Legal en privacy voor digitale marketing
  • De nieuwste digitale trends
  • "Leren van elkaar" slotevent

Andere uitgangspunten voor het vernieuwde curriculum:

Leren combineerbaar maken met werken
en je andere passies. De combinatie met een studentenjob of een thesisjaar mag geen aanslag zijn op je slaap. We spreiden de leerdruk en deadlines voor opdrachten over het academiejaar. Op donderdag en vrijdag richten we nooit campusdagen in. 


We zetten ook in op nog meer synergie tussen EHSAL Management School, campus en werkgevers. 
Ervaren mentoren van werkplekken, vaak ook ex-studenten van de opleiding, krijgen een plaats als gastdocent. We verwelkomen oa nieuwe gastdocenten van Proximus en KAAI.


Wij zijn alvast he-le-maal klaar voor een nieuw academiejaar met een spiksplinternieuw curriculum, enthousiaste studenten, super interessante gastdocenten en mega toffe werkplekken. Jullie ook?! 🤩